diumenge, 19 d’agost del 2012

Vall de Nubra: Passejar-se per una postal

Avui hem tornat de fer una ruta de 3 dies a la vall de Nubra. Per anar fins a aquesta vall des de Leh, ciutat on ens allotgem, has de passar pel que es considera la “carretera” amb accés a motor més alta del món (5602m), a Khardung La. Fer una parada per fer-se una foto és pràcticament obligatori.

A partir d'aquí, tot fa baixada, i després de gairebé 4 hores de viatge vam visitar un temple budista, inclús vam poder veure com els monjos feien les seves oracions. Lluny de les tètriques esglésies catòliques, aquests temples gaudeixen de murals ben colorits, que junt amb els granes i ocres de les vestimentes dels monjos, resulta d'un espectacle força curiós.

Després vam anar fins a la població de Diskit, a veure un segon temple budista. Resulta fascinant anar amb el cotxe pel mig dels Himàlaia (gràcies per la correcció, Jordi) i trobar-te un enorme estàtua de Chamba dalt d'un turó, presidint la vall.

Finalment vam anar fins a Hunder, la població on passaríem la primera nit. Aquí vam viure una sorpresa que no ens esperàvem. Als  Himàlaia, a més de 3000 metres d'altitud, hi ha dunes! I vam parar el cotxe per jugar-hi una estona. Vam dormir en un hostal regentat per una gent molt gentil. Ens van atendre amb molta simpatia i bona voluntat, tot i que de menú no pots triar, i has de menjar el que hi ha, si t'agrada el menjar indi (ultrapicant) bé, i sinó també...pobreta Ester...

L'endemà al matí, esmorzar indi i cap al cotxe! Dues hores i mitja de camí/carretera a través de les rocoses i sorrenques muntanyes, passant diferents controls militars per arribar a Turtuk. Una població fronterera amb Pakistan. De fet, fins als anys 70, era una població de Pakistan, però després de diferents guerres en les últimes dècades entre aquests països pel control d'aquestes terres, Turtuk, ara és una població Índia. Aquesta petita població de camperols, amb gent molt amable, atenta i curiosa, que als turistes se'ns queden mirant fixament com si fóssim extraterrestres, ofereix unes vistes que tens la sensació que et trobes dins d'una postal.

Junt al poble hi passa el riu Nubra, pràcticament indistingible als ulls pel seu color grisós, el mateix color de les muntanyes que limiten el poble. Això si, encara que no el vegis, saps que està allà perquè les seves ràpides aigües ressonen per tot el poble.
Turtuk està dividit en dues parts, la de baix el riu, i una que està dalt d'un petit altiplà, on només s'hi pot accedir grimpant per la paret. Si a nosaltres que som joves esbufegàvem bona cosa per arribar a l'hostal (tingueu en compte que a més de 3000m costa prou més recuperar-se dels esforços), imagineu com pujava la gent gran. Vam haver d'ajudar una dona gran que pujava amb dues bosses, i la pobra no podia amb la seva ànima. Tot i això, aquí les que treballen al camp són les dones. Increïble veure-les pujar i baixar carregades com a mules.

Ens va sobtar, que al caminar pels horts i camps de blat d'aquest poblet, ens trobàvem a nens i nenes que ens demanaven bolígrafs! Només en teníem un, així que només vam poder complaure a una de les xiquetes.

Turtuk és una població majoritàriament musulmana, i algú de la mesquita té per tradició posar-se a cantar càntics religiosos, cada dia de l'any i durant una hora. Perquè no te'n perdis detall, utilitza uns altaveus, així el company s'assegura que se senti per tot el poble. Hagués sigut curiós de veure i sentir, el problema és que té la costum de fer-ho a les 5 del matí. Us asseguro que despertar-se a aquesta hora amb càntics religiosos, en un llit dur com una pedra no és ni simpàtic ni curiós. I encara ho és menys, quan al estel·lar cantant, li fa la competència un burro d'algun estable proper a l'hostal, que brama com si l'estigueren matant. Bé, al cap i a la fi, una curiositat.

Així que després d'aquesta nit mogudeta, un esmorzar, i tornada cap a Leh.